Alle detailvirksomheder kender behovet for at tømme lageret for en varegruppe for at få plads til nyt. En god støvet måde at gøre det på er at lave knaldtilbud til forbrugerne. Men det er dyrt at sælge billigt, omend det ofte går stærkt. En anden tilgang kunne være at engagere den samlede medarbejderstab i butikkerne via en række strategiske kommunikationstiltag på Academy over en periode på to måneder. Det var den, vi valgte, da vi fik opgaven om at hjælpe en detailkunde med at tømme lageret for Samsung Multiroom-produkter.

Mangestrenget kampagne
En intern salgskampagne blev skudt i gang på deres Academy-system. Kampagnen blev introduceret ved lancering af en ny produkttræning i Samsung Multiroom, som under kampagneperioden gav medarbejderen ekstra point. Point er vores motivationsvaluta på Academy, og konkurrencen blandt pointjægerne er skrap. Ved at opfordre medarbejderne til at uddanne sig i Samsung-serien sikrede man, at medarbejderne var i stand til at fremhæve features og gode salgsargumenter fra kampagnens start.

Ud over point, var der Samsung-produkter på spil blandt butikker og medarbejdere. Når en medarbejder solgte et produkt, blev det registreret på Academy. Når en butik havde solgt ud, blev det også registeret. I hele kampagneperioden blev der delt kommentarer på Academy om fremgangen i salget. Kollegaer og butikker på tværs af landet heppede på hinanden online, når produkterne forlod butikken.

Efter en måned var halvdelen af lageret tømt. Der var ikke et eneste Multiroom-produkt tilbage i butikkerne ved kampagnens afslutning.

Den kollegiale salgssejr
Der er selvfølgelig mange årsager til, at en kampagne som denne lykkes. Én af de tunge er strømmene af de sociale interaktioner, der har fundet sted på Academy – i hele kampagneperioden. De mange kommentarer og den kollegiale opbakning om salgsintiativerne og fremdriften i Multiroom-missionen blev ved med at puste liv i kampagnen.

Academy bruger det faktum, at mennesket er et socialt væsen med flere virkemidler. Når en bruger kan se, hvilke træningsforløb, der trender for kollegaerne, at mange andre har læst en given nyhed, kommenteret eller “liket”, øger det markant sandsynligheden for at flere vil gøre det. Dette kaldes også for Social Proof, og vi kender det også fra sociale medier som Facebook; – det stimulerer nysgerrigheden, at noget er populært blandt mennesker, man relaterer sig til. Ingen vil føle sig udenfor.

De sociale mekanismer i et community kan være kraftfulde, og vi sætter dem gerne i sving, når det gavner vores kunder og deres målsætninger.

Skrevet af Mette Skovdal
Med en kandidat i filosofi har Mette bragt ny indsigt til vores team. Mette er en talentfuld tekstforfatter med en humoristisk tilgang til motivationen af vores målgrupper i Academy systemet.