Bog & idé har søsat en kampagne, der bliver et vedvarende fokusområde for alle butikkerne. Kæden har brugt Academy til at binde den eksterne og interne kommunikation sammen op til lancering. 
 
Det nye fokusområde for Bog & idé handler om at bringe læseglæde ned i børnehøjde. Bog & idé vil være den boghandlerkæde, der har størst fokus på sortimentet af børnebøger og på at rådgive kunderne om, hvordan man skaber læseglæde hos de små. 
 
Gennemført forberedelse
“Læseglæde i Børnehøjde” blev lanceret medio juni 2017 med kataloger, webbaserede kampagner, ændringer i butikkernes sortiment og kampagnemateriale i butikkerne.
 
Forud for kampagnen havde Indeks Retail A/S, der er hovedkontor for butikkerne, lagt en solid indsats i at klæde medarbejderne på via kurser, hvor eksperter lærte fra sig om læseglæde og teknikker. Materiale om den kommende kampagne blev samlet på medarbejdernes Academy-system, der fungerer som intranet for hovedkontoret og alle butikkerne.

Samtidig kunne de medarbejdere, der gerne ville agere spydspidser for projektet, blive ambassadører ved at gennemgå et særligt tilrettelagt vidensforløb på Academy. Det handlede om at læse nyheder og information om projektet og gennemføre træningsforløb om det kursusmateriale, der skulle skærpe evnen til at rådgive og servicere målgruppen. Ambassadørtitlen er i det sociale og faglige rum på butikkernes Academy-system udtryk for, at medarbejderne har opnået et bestemt vidensniveau.
 
Ambassadører med Academy
Academy kan sættes op til at lede brugerne igennem et struktureret vidensforløb. Funktionen bruges oftest i forbindelse med onboarding, altså introduktion af nye medarbejdere til deres nye arbejdsplads. Funktionen kan dog sættes op til at lede medarbejdere igennem et hvilket som helst vidensforløb, som eksempelvis her for Bog & idé med forberedelse op til en kampagne og fremtidigt fokusområde for butikkerne. Academy understøtter og formidler den interne del af kampagnen for kunden, så den matcher deres behov og timing for størst mulig effekt.
 
”Vi har i forbindelse med Bog & idés projekt “Læseglæde i Børnehøjde” haft behov for at motivere og oplyse vores medlemmer via alle kanaler. Netop via Academy og det skræddersyede ambassadør-forløb har vi kunnet belønne de butikker, der har deltaget på vores Læseglæde-kurser. Samtidig har de butikker, der ikke kunne deltage, også fået mulighed for at blive klædt godt på til kampagnen. Det har givet os alle en følelse af at være så ”tæt på” hinanden som muligt med i alt 124 selvstændige butikker og på den måde stå endnu stærkere,”
 siger Kirsten Lukmann Jensen, projektleder i Indeks Retail A/S. 
Skrevet af Mette Harboe
Med Mette møder du en bred kompetenceflade indenfor kommunikation, som vores kunder nyder godt af. Uanset om det gælder kommunikation, projektledelse eller tekstforfatning, er Mette på hjemmebane.