Den interne kommunikation er al udveksling af information, der sker indenfor en organisations vægge. Den er der, uanset om man dyrker den eller ej. Måske af netop den årsag får mange ikke udnyttet det potentiale, der er i at prioritere den interne kommunikation og bruge kommunikation som strategisk værktøj i dagligdagen.

Måske har du oplevet at arbejde i en organisation, hvor den interne kommunikation lider under at stå for langt nede på to-do listen? Symptomerne kan være forvirring om mål og midler, tvivl om ansvarsområder, mangel på vital information og suboptimering i afdelinger. Bare for at nævne nogle få.

Når den interne kommunikation dyrkes strategisk og fungerer, styrker den organisationen – dens sammenhængskraft og motivationen. Kommunikation sikrer, at organisationens grene flettes tættere sammen, og at der arbejdes effektivt mod de samme mål.

Faldgruber i nye platforme
En måde at prioritere intern kommunikation er at implementere en platform til vidensdeling. Academy er bare ét system blandt mange. Nogle bruger Yammer, andre Podio eller Workplace – alle med hver vores primære funktionalieter og fokus.

Udfordringen med en ny platform, uanset valg, er at den ikke er bedre end dem, der bruger den. En platform er ikke meget værd, hvis den ikke implementeres til fulde og limes ind i organisationens arbejdsgange og kultur. Den er heller ikke meget værd, hvis den ikke evalueres og udvikles, så den bliver ved med at matche organisationens skiftende behov. Netop faldgruberne glemmer mange i dagligdagens travlhed. Der er desværre ingen magisk pille til at opnå god intern kommunikation, men prioritering og den rigtige platform kan være midlet til at nå målet.

Vedvarende sparring
At vælge et Academy-system til sine medarbejdere er at prioritere den interne kommunikation.

Modsat vores mange konkurrenter på markedet, sælger vi ikke blot en licens for derefter at lade kunden sejle i egen kommunikationssø. Når vi introducerer et Academy-system hos en kunde, er vi med i implementeringen, og vi forbliver en trofast sparringspartner på sidelinjen. Vi overvåger systemet, evaluerer på aktiviteten og udvikler i samarbejde med kunden, så det bliver ved med at matche skiftende målsætninger og behov. Ikke bare i opstarten, men år efter år. Funktionaliteterne i Academy er ens, men der er ikke to af vores kunders systemer, der er ens. Netop fordi vi tilpasser hver enkelt system til kundens behov. Har kunden ikke selv faglige ressourcer indenfor kommunikation, tilbyder vi også at bidrage med produktion af content til systemet. Det kan kunden vælge til, enten i en periode eller permanent.

At vi er med hele vejen som kundens sparringspartner er med garanti en af de stærkeste grunde til, at ingen af vores kunder har valgt Academy fra.

Skrevet af Mette Skovdal
Med en kandidat i filosofi har Mette bragt ny indsigt til vores team. Mette er en talentfuld tekstforfatter med en humoristisk tilgang til motivationen af vores målgrupper i Academy systemet.