Det er et spørgsmål, vi ofte får. Svaret er: Nej, tanken med at udvikle Academy i Internettets morgen var ikke at skabe endnu en strømlinet intranet-løsning, der skulle hæve key performance hos de ansatte.

Dog har vi i dag et Academy-system, der med god mening kan bruges som intranet. Det kan det, fordi flere af vores kunder, efter erhvervelsen af Academy, har udtrykt et ønske om at nedlægge deres traditionelle intranet og samle kommunikationsaktiviteterne på Academy. Academy er nemlig case shaped. I praksis betyder det, at vi løbende udvikler nye funktioner for at imødekomme kundens specifikke behov, i dette tilfælde at systemet kan rumme og sortere mere information.

Nye funktioner stilles altid til rådighed for samtlige virksomheder, der bruger Academy. Således har Academy med tiden udviklet sig til at kunne fungere som et intranet.

En social vidensplatform

Når vi insisterer på at kalde Academy en social vidensplatform frem for et intranet, skyldes det, at Academy har så mange andre væsentlige funktioner end den rene nyhedsformidling, der typisk tilbydes af et intranet.

Selvfølgelig formidler Academy nyheder til brugerne, men i nyheder såvel som på resten af Academy, er der lagt vægt på feed-back muligheder. Feed-back sker ved, at brugerne kommenterer på nyheder og produkter, Samtidig sker der sker en opsamling af data, som vises på systemet. Academy er transparent. Det fremgår klart og tydeligt, både for brugerne og hovedkontoret, hvor mange der har set informationerne og interageret med dem. Det gør det muligt at få indblik i, hvad der interesserer brugerne – og hvad der ikke gør. Du kan se, hvad dine kolleger har læst, og de kan anbefale indhold.

Det sociale element er fremherskende på Academy som helhed. Brugerne diskuterer i forums, udveksler erfaringer og gode råd fra enhed til enhed eller butik til butik. Man tagger andre brugere og spørger ind – som vi kender det fra andre sociale medier. Ikke fordi vi har ambitioner om at udvikle en corporate kaffeklub, men fordi velfungerende intern kommunikation kræver, at informationen ikke kun flyder fra toppen til bunden i en organisation, men også den anden vej. Og rundt i organisationen på trods af enheders geografiske spredning.

Der er meget at vinde ved at lade “manden på gulvet” komme til orde. Han ved, hvad der sker i praksis, kender produkter og processer, og kan komme med de rigtige spørgsmål og ideer til ændringer, der kan være afgørende for at skabe udvikling i organisationen.

Og så er der selvfølgelig sidegevinsten i form af påvirkning af virksomhedskulturen. En gevinst, der ikke indgår i årsregnskabet, men alligevel har indflydelse på organisationens resultater på sigt. Når alle medarbejdere kan udtrykke deres holdninger, søge faglig rådgivning og komme med ideer til hovedkontoret eller til hinanden, sker der en udvikling af kulturen. Muligheden for at influere på sin arbejdsplads skaber motivation og engagement – ikke mindst stolthed over sit arbejde og den virksomhed, man arbejder for.

Den vidensudvekling, der sker via feed-back på Academy, er igen kun en del af de muligheder, der tilbydes i Academy. Systemet træner samtidig medarbejderne i produkter og services, og sikrer, at den erhvervede viden etableres i hukommelsen. Hvordan træningen foregår og hvilke tanker, der ligger bag vores tilgang til indlæring, kommer vi til at fortælle mere om i en kommende blogpost.

Skrevet af Mette Harboe
Med Mette møder du en bred kompetenceflade indenfor kommunikation, som vores kunder nyder godt af. Uanset om det gælder kommunikation, projektledelse eller tekstforfatning, er Mette på hjemmebane.