Mennesket er et socialt dyr, siger man. Hvad betyder det? Jo, det betyder, at mennesket fungerer optimalt i sociale miljøer, og forstår sig selv ud fra sociale sammenhænge. Vores sociale adfærd har givet os vores bevidsthed, etik og selvforståelse.

Derfor var det sociale element et af de vigtigste, da vi udviklede Academy-systemet. Et socialt miljø er nemlig ikke kun fordelagtigt for menneskets udvikling på evolutionært plan – det er også et vigtigt præmis for læring og motivation.

Gruppedynamik og Social Proof
Som flokdyr kan menneskers handlinger forklares ud fra forskellige teorier indenfor social psykologi. En af disse er gruppedynamikken. Mennesker identificerer sig selv ud fra forskellige grupperinger: mennesker, mænd/kvinder, århusianere, skraldemænd.

At være en del af en gruppe bliver en del af ens identitet. Gruppens handlinger og synspunkter påvirker den enkelte enormt i udformingen af dennes tilgang til fx. arbejde og læring. Derfor har det en stor betydning for den enkelte medarbejder, at personen kan mærke gruppens tilstedeværelse på Academy – og kan se, hvad kollegaer og ledere laver derinde.

Når en bruger på Academy kan se, at indtil flere af dennes kollegaer har læst en given nyhed, eller taget en bestemt certificering, øger det markant sandsynligheden for at flere vil gøre det. Dette kaldes også for Social Proof; hvis alle dine venner liker en status på Facebook, gør du det nok også – ingen vil føle sig udenfor.

Social facilitation
Vi kender det alle sammen. Man arbejder bare lidt mere, eller lidt hårdere, når nogen kigger på. Dette kaldes social facilitation og blev allerede beskrevet tilbage i 1898.

Tilstedeværelsen af andre mennesker i et læringsmiljø påvirker i høj grad den enkeltes incitament for at blive bedre til sit arbejde – og studier har vist, at sparring på en platform som Academy også forbedrer indlæringsprocessen. Derudover skaber Academy et miljø, hvor det er naturligt at søge hjælp fra kollegaerne – og selv byde sig til, når andre har brug for gode råd.

 Vi har i Hi-Fi Klubben prøvet de fleste typer af online-træning og kommunikationsværktøjer der findes. Men vi har aldrig prøvet andre systemer, der var lige så engagerende og motiverende for medarbejderne, som Academy-systemet har vist sig at være. – Christoffer Arensbach, CCO/Direktør

Anerkendelsen af gruppen i et ‘community’ som Academy er helt grundlæggende på tværs af disse teorier. På Academy sikrer funktioner som ‘likes’ og kommentarfelter, sammen med point-samling og en aktiv vidensdeling, at den enkelte bruger bliver anerkendt for sit arbejde. Dette understøtter selvfølgelig også den traditionelle belønnings-metode indenfor læring og sørger for, at brugeren har en positiv oplevelse i forbindelse med træningen af kernekompetencer.

Vi ved, hvad vi snakker, om når det kommer til læring og motivation, og nu er du også blevet lidt klogere på et par af de mekanismer, der er i spil på Academy.

Skrevet af Mette Skovdal
Med en kandidat i filosofi har Mette bragt ny indsigt til vores team. Mette er en talentfuld tekstforfatter med en humoristisk tilgang til motivationen af vores målgrupper i Academy systemet.